Perustiedot

Varaa hotelli tästä kohteesta. Löydä äkkilähdöt Kreetalle helposti!

Kritsa

by Kreeta.info / Juhani
Päivitetty 10.03.2014

Kritsa on mielenkiintoinen ja kaunis rotko. Se on kuin kooste Kreetan lukuisista rotkoista: Sarakinan rotkon holvimaisista seinämistä, Diktamon suurista kiviröykkiöistä, Improsin mukulakivistä ja Samarian kapeikoista. Sen pituus on tavanomainen noin 6 km.

Mutta yhdessä suhteessa Kritsa on ainutlaatuinen – sen monipolvisuus jättää vaikutelman kuin kulkisi kaupungilla kadunkulmasta toiseen. Kalliopaadet ovat kuin kortteleita. Polku kääntyy kulmasta toiseen. Yksi näkymä vaihtuu hetkessä kokonaan uuteen. Kivipintojen värikylläisyys ja pehmeään kiviainekseen veden kovertamat muodot ovat Kritsassa poikkeuksellisen kauniita. Lisäksi kauniiden kalliopintojen välissä on useita kapeikkoja. Rotkon alkupäässä, noin tunnin patikointimatkalla rotko on useissa kohdin erittäin kaunis. Se vaatii kulkijaa pysähtymään ja ihailemaan värien kirjoa ja kalliopintojen monimuotoisuutta.

Rotkovaeltajat suosittelevat
Kivikkoinen
Tasapainoa vaativa
Kuntoa vaativa
Anna myös oma arviosi. Siirrä kursori haluamasi arvosanan päälle ja klikkaa. Arviosi on tallennettu.

Kritsaan löytää Kritsan kylän pohjoispuolelta jokiuoman kupeesta lähtevää pientä soratietä kulkemalla.

Kaunein osa Kritsan rotkosta on patikoitavissa edestakaisin. Reilun tunnin patikointi vie ”1. Exit ” kyltille, johon tehdyt merkinnät osoittavat rotkosta ylös oikealle nousevalle polulle. (Kuva oikealla).

Tässä kohtaa voi joko jatkaa rotkoa eteenpäin, kääntyä takaisin tai nousta polulle ylös rotkosta.
Paluumatka rotkoa pitkin on helppo ja vie saman ajan kuin menomatkakin. Mikälihaluat nousta rotkosta ylös, polku vie sinut lähelle Laton muinaista doorilaista kylää. Se on historiallisesti merkittävä kohde. Jatkaminen rotkon loppuun taas merkitsee 1,5 tuntia lisää vaellusta. Rotko on kohtuullisen hyvin merkitty ja vain yhdessä kohdassa noustaan selvästi pois uoman pohjalta ylös metsikköön ja oliivipuiden joukkoon. Tuo matka on muutama sata metriä. Syynä on vaikeasti ylitettävien kiviröykkiöiden kierto. Sen jälkeen palataan takaisin jokiuoman pohjalle josta tämän jälkeen tehdään vain kulkua helpottavia oikaisuja muutamissa mutkapaikoissa. Noin kahden tunnin kuluttua jokiuoma on jo muotoutunut leveäksi, oliivilehtoja rinteillään kantavaksi laaksoksi. Vain parissa jokiuoman kohdassa on hiukan mietittävä suuntaa. Usein tumulit (vaeltajien kasaamat kivitornit) ja punaiset nuolet osoittavat suunnan.

Rotkon kapein kohta.

Kritsan kallioissa on upeita värejä.

Rotkon hankalimmat kohdat ovatkiviröykkiöiden ylityksiä, joissatavanomaisia käsi- ja jalkavoimia tarvitaan. (Kuva yllä).
Usein reppu kannattaa nostaa ensin ylös ja vasta sitten kiivetä itse perässä. Syynä on monissa paikoissa reppuun kiinni ottavat kivet. Yhden röykkiön ylityksessä on teräspiena asennettu tukea tuovaksi askelmaksi. Keväällä rotkossa voi virrata vesipuro/joki. Kalkkipitoiset kivipinnat ovat hyvin liukkaita märkinä.

Panoraamakuva Kritsan rotkosta.
……

Kritsan rotkon päätepiste.

Kun rotko lähestyy loppua, kauimpana edessä näkyy yli 1600 metriä korkea vuori ja polku nousee oikealle rinteelle sorapintaiselle huoltotielle. Tien suunta kaartuu pääosin ylös oikealle. Tarvitaan vielä vajaa puoli tuntia kävelyä serpentiinitietä ylös. Yhden vasempaan vievän risteyksen ja muutaman rakennuksen jälkeen saavutaan asfalttitielle. Sen vasen suunta vie Tapesin kylään ja oikea alas Kritsaan. Matkaa Kritsaan on kuitenkin lähes 9 km ja matkaan kuluu mutkaista asfalttitietä kävellen aikaa noin 2,5 tuntia. Tie Kritsaan vie läpi kauniiden maisemien ja ohi laajan, oliivipuita kasvavan tasangon. Se kulkee myös Laton muinaiskylän alapuolelta, mutta matka rotkon läpi ja paluu Kritsaan vaatii sen verran voimia että Latoon kannattaa palata erikseen.
Rotkon lähtöalueella ei ole mitään palveluja. Ostokset rotkovaellusta varten voi tehdä Kritsan kylässä.

Lisätietoja:
Kanna tarvitsemasi vesi mukanasi.
Rotkon polku on 5,6 km pitkä.
Kävely parkkipaikalta kylätielle kestää n. 3 tuntia.
Parkkipaikalta kylätielle on n. 250 m nousua.

2 Responses

1. hely salmi sanoo:

Hei
    Agios Nikolaos odottaa kesäkuussa ja mietinnässä on joku rotkovaellus.ilmeisesti Kritsa olisi lähimpiä niistä. Löytyykö tietoa kuinka helppo sinne on päästä ilman autoa? Mahtaakolonnistua julkisilla tai löytyykö kohteesta retkenjärjestäjää,joka tekisi sinne retkiä?

• Juhani sanoo:

Matkaa Kritsasta rotkoon on vähän. Kritsaan menevät bussit: katso linja-autoliikenne (bussiaikataulut päivittyvät kesän lähestyessä uusilla vuoroilla). Taksikaan ei maksa Agioksesta paljoa. Emme ole kuulleet retkistä Kritsan rotkoon. Kylään tehdään satunnaisesti matkoja.