Perustiedot

Varaa hotelli tästä kohteesta.
Löydä äkkilähdöt Kreetalle helposti!

Sirikarin rotko

by Kreeta.info / Juhani
Päivitetty 28.10.2015

Sirikarin kylästä rotkoon laskeuduttaessa eteen avautuvat rotkon jyrkimmät rinteet. Rinteen kupeessa näkyy polku, joka sitten rotkoseinämien väliin saavuttaessa laskeutuu kulkemaan rotkon pohjan purouomaa seuraten. Sirikarin rotko (Tsihliano -rotko tai Polyrrinia rotko) sijaitsee vain reilun tunnin ajomatkan päässä Kreetan suosituimmasta turismikeskittymästä – Hanian rannikosta (katso ”Kartat”).Sirikari on erinomainen rotko vaelluksia itsenäisesti aloittavalle tai päiväkohde ryhmävaellukselle. Rotko on yksi läntisen Kreetan helpoimmista. Sen lyhyys ja vaativien kohtien puuttuminen mahdollistavat rotkovaellukseen osallistumisen myös monen ikäisille. Rotko on kohtuullisen yksinäinen eikä siellä tapaa juurikaan muita kulkijoita. Ainoastaan ajoittaiset matkailijaryhmät tuovat poluille liikennettä.

Rotkovaeltajat suosittelevat
Kivikkoinen
Tasapainoa vaativa
Kuntoa vaativa
Anna myös oma arviosi. Siirrä kursori haluamasi arvosanan päälle ja klikkaa. Arviosi on tallennettu.

Polku kulkee Sirikarista lähdettäessä muutaman sadan metrin jälkeen talojen pihojen läpi.

Polkualue tässä on sama, joka näkyy ylimmässä kuvassa.
Tässä ollaan rinteiden jyrkimmillä osuuksilla.

Sirikarin vaellus omatoimisesti on helpointa aloittaa Sirikarin kylästä, eli rotkon eteläpäästä. Sinne löytää helpoimmin ja kirkkopihalla on riittävästi pysäköintitilaa.Sirikarin kylään pääsee Elafonisiin vievää tietä ja kääntymällä tienviittojen mukaan Sirikaria kohti.
Rotkon molemmissa päissä on hyvät kartat. Koko rotkoreitti on merkitty neliönmuotoisilla merkeillä, eikä siellä juuri voi eksyä. (Ainut harhaankulkemisen kohta on takaisin palatessa alhaalla olevassa polun risteyksessä. Siinä kulkee helposti risteyksen ohi ja jatkaa rotkon pohjaa väärään suuntaan – suoraan. Siinä pitäisi siis kääntyä ylös vasemmalle.)

Helppo reitti ja hyväkuntoinen polku tekevät Sirikarin vaelluksesta nautinnollisen. Runsaasti erityyppisiä alueita, jylhiä rotkoseinämiä ja purouoman monipuolista kasvistoa sisältävänä Sirikari on mieleenjäävä kokemus. Kylästä alas lähdettäessä muutama sata metriä kuljetaan melko jyrkkää sik-sak -polkua alas. Se saattaa tuntua kuntoilua vältelleelle jaloissa. Samaten paluu takaisin ylös kirkkopihalle rotkovaelluksen jälkeen vie jaloista voimia nelituntisen edestakaisen vaelluksen päätteeksi. Normaalin terveyden omaava selviää hyvin vaelluksesta.

Sirikari sisältää myös rotkoille tyypillisiä jyrkkiä kallioseinämiä.

Alaosan rehevä kasvusto purouoman liepeillä kukkii keväällä kiviaitauksien katveessa.  Alueella kasvaa paljon pähkinäpuita.
Tässä ollaan noin puolimatkassa.

Panoraamakuva rotkon päätepisteen lähellä sijaitsevasta kauniista kivisillasta (Koko 4 Mb).

Sirikari on kaunis rotko. Etualalla on sodanaikainen muistomerkkitasanne. Tämä näkymä on paluusuuntaan, kohti Sirikarin kylää.

Panoraamakuva rotkon pohjoispäästä Sirikarin suuntaan (Koko 4 Mb).

Runsasta kasvillisuutta lähellä purouomaa.

Sirikarissa tapaat vuohia vuorenvarmasti.

Jos haluat vaeltaa edelleen rotkosta teitä pitkin ja oliivilehtojen läpi muinaiseen roomalaiseen Polyrrinian kylään, varaa reilu puoli tuntia lisää suuntaansa. Kylästä on edelleen puoli tuntia kävelymatkaa muinaisen Polyrrinian muinaiskohteeseen. Kohteesta on komea näköala Kissamosin lahdelle.

Rotkon vaikeusaste
Sopiva rotko kaikille normaalin terveyden omaaville. Helpoimpia Länsi-Kreetan rotkoista. Vaellusaika yhteen suuntaan Sirikarin kylästä alas varsinaisen rotkon päätepisteeseen pumppuasemalle, noin 2-2,5 tuntia. Juomavesi on syytä ottaa kaikki mukaan. Rotkossa levähdyspisteen läheisyydessä on vesihana, mutta sen toimivuudesta ei ole takeita. Lähimmät kaupat ovat Sirikarin kylässä ja Polyrriniassa. Heikon suunnistuskyvyn omaavat voivat eksyä, mikäli ohittavat polkujen merkit risteyskohdissa. Polku on kohtuullisen selkeästi merkitty.

Rotkon perustiedot
Rotkovaelluksen pituus alas pumppuasemalle: 4,5 km.
Laskua koko matkalla (alas) yhteensä 366m.
Nousua koko matkalla (alas) yhteensä
37 m.
Vaellusaika: 1h 45min – 2h 30 min

Näin pääset Sirikariin
• Aja Elafonisiin vievää tietä Vulgaron ohi ja käänny seuraavan
kylän tuntumassa risteyksestä oikealle Sirikari -viittojen mukaan.
Sirikarin kylään saavuttaessa, aja sen läpi kunnes oikealle kaartuvan
tien takana näkyy kirkko. Kirkkopihassa on polun lähtöpaikka ja hyvä
informaatiotaulu.

• Pohjoisesta pääset Sirikarin rotkoon pientä hiekkatietä pitkin.

Oheisessa videossa pysähdytään hetkeksi tuohon risteykseen ajettaessa Polirrinian kylän suunnasta.

Videolla risteys on kohdassa 17 min 30 sek.

Lisätiedot:

Varaa HOTELLI läheltä Sirikaria (lähimmät 9 km päässä Sirikarista, Kastelli Kissamoksen kylässä).

3 Responses

1. Minna sanoo:

Jos omatoimiseti suunnittelee tuon vaelluksen tehdä, niin mitenhän onnistuu päästä takaisin autolle? Onnistuuko, jos menee Polyrriniaan saakka ja sieltä taksilla Sirikariin?

2. Juhani sanoo:

Sirikari on helppo rotko ja siksi sen voi hyvin kulkea edestakaisin. Polyrinnian ja rotkon välillä on reilun puolen tunnin matka ja taksi saattaa tulla kylään vain tilaamalla. Siinä ajassa kävelee jo melkoisen matkan takaisinpäin.
    Suosittelemme tuota edestakaista vaihtoehtoa Sirikarin kylästä. Siinä saa myös rotkosta kaksi erilaista näkökulmaa.

3. Minna sanoo:

Kiitos tiedosta! Näin varmaankin teemme.